tirsdag 31. januar 2012

Bevegelse (skjelett, ledd og muskler)

Tenk deg et menneske uten skjelett og muskler. Hvordan tror du menneske ville sett ut?
For å kunne bevege oss trenger vi skjelett, ledd og muskler. Musklene er festet til skjelettet, og når vi bruker musklene, bøyer og strekker vi leddene. Vi har også muskler i kroppen som vi ikke bruker for å bevege oss, men som beveger noe inne i kroppen. Eksempler er hjertet som punmper blod i blodårene, eller magesekken som blander maten.


Denne nettsiden http://ndla.no/nb/node/73325 går dypere inn i hvorfor det er viktig
å bruke skjelettet og musklene for å forebygge livsstilssykdommer.


  Skriv i egen fagblogg en oppsummering av læringsmålene.
  Bilder og skisser av anatomiske modeller 
skal også være en del av oppsummeringen.
 
Lag også en kommentar på fagbloggen til din sidemann.

    13 kommentarer:

    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      SvarSlett
    2. Hallo du!
      Jeg synes det virker ganske så interessant å starte en fagblogg, men det er også litt flaut om andre kan lese din blogg.

      SvarSlett
    3. Jeg tror det kommer til å bli utfordrene, og litt skummelt at andre skal lese det du har skrevet.

      SvarSlett
    4. Jeg tror dette kommer til å bli "bedre" på en måte å ha en blogg, for da må vi skrive oppsummeringer fra timen noe som gjør at vi må følge med, men samtidig så er det ikke alle som vil være i "blogg-verdenen", men det blir vel bedre etterhvert :)

      SvarSlett
    5. Jeg personlig synes det er ganske unødvendig å lage blogg, kan like så greit skrive alt på et Word-dokument.

      SvarSlett
    6. Jeg syntes bloggopplegget er en variasjon som kan virke mer "spennende" enn en vanlig innlevering.
      Kan være at noen føler de blir mer inspirert til å gjøre oppgaver på denne måten, men ikke alle blir like inspirert og har i utgangspunktet ikke lyst til å skrive oppgavene sine på nett.

      SvarSlett
    7. Jeg tror at det kanskje kan bli litt annerledes, men jeg vet ikke om det er på en positiv eller negativ måte. Jeg gruer meg litt til å starte ordentlig på å blogge, men kommer sikkert til å gå bra.
      Kan jo hende man lærer noe av dette.

      SvarSlett
    8. Litt delte meninger om det å lage blogg, men det kan være litt spennende, det blir lærerik du får opplysninger fra flere sider. Det med å lage fagblogg kan bli lærerikt. Men er ikke bare spenning og lage fagblogg, det blir litt rart i tillegg-

      SvarSlett
    9. Det virker greit, og lærerik!

      SvarSlett
    10. Syntes det med klasseblogg eller fagblogg virker greit. Men syntes ofte det kan bli litt rotete, og syntes kanskje det hadde vært bedre med vanlige oppgaver istedet. Men blir spennende å gjøre noe nytt.

      SvarSlett
    11. Jeg mener det vil bli greit å lage en fag-blogg, kanskje ikke akkurat så veldig spennende, men litt moro blir det vel.

      SvarSlett
    12. Tror det blir bra med klasseblogg, blir jo akkurat som å skrive en vanlig oppgave bare at resten av klassen kan lese det du har skrevet.

      SvarSlett